Ниско присуство на жените во медиумското покривање на парламентарните избори

Присутноста на жените и родовите прашања во медиумското известување и во платеното политичко рекламирање за време на овогодишните парламентарни избори беа темите дискутирани на панел-дискусијата водена од Билјана Бејкова и Татјана Богусевич, во рамки на конференцијата „Пари, медиуми и избори во Северна Македонија“.

Според најновото истражување на Фондација Метаморфозис, во коe беше спроведен мониторинг на покривањето на парламентарните избори во 2024 на информативните интернет портали во Северна Македонија, забележано е ниско присуство на жените и родовите прашања во медиумското известување и во платеното политичко рекламирање, нешто што може да се промени со одредени законски регулативи.

Накратко, ова беа заклучоците на панелот воден од Билјана Бејкова, експертка за медиуми и род и Татјана Богусевич, меѓународна експертка за демократски избори и род. Тие ги презентираа наодите на заедничкото истражување на горенаведените теми, во рамки на конференцијата „Пари, медиуми и избори во Северна Македонија“, организирана од Меѓународната фондација за изборни системи (IFES) во соработка со Фондација Метаморфозис, а поддржана од Канцеларијата за надворешни работи, Комонвелт и развој (FCDO) на Владата на Обединетото Кралство.

Истражувањето се состоело од мониторинг на 32 онлајн портали, 11 политички партии и преку 2.600 платени банери, во периодот од 15 април до 10 мај 2024 година.

Во истражувањето првично се истражувало колку пати воопшто се спомнати машките наспроти женските носители на листи во онлајн порталите. Во случајот на ВМРО-ДПМНЕ, лидерот на партијата е споменат 2212 пати, а лидерот на СДСМ е споменат 874 пати. Единствената жена носителка на листа на ВМРО-ДПМНЕ, пак, е спомената само 111 пати. Во однос на женските носители на листи од СДСМ, Сања Лукаревска е спомената 155 пати, додека Славјанка Петровска е спомената само 97 пати. За споредба, другите машки носители на листи од двете партии се споменати околу 200-300 пати.

Бејкова посочи дека постојат меѓународни обврски за родова еднаквост, како Европската конвенција за човекови права и основни слободи или Истанбулската конвенција, национални инструменти, како Законот за спречување и заштита од дискриминација, но и обврски на медиумите посочени во Законот за медиуми и Законот за аудио и аудио-визуелни услуги.

„Кај нас велиме дека хартијата трпи сѐ – и најдобра регулатива и најдобра само-регулација. Но, тие работи често не се применуваат во пракса“, вели Бејкова.

Покрај недоволното известување за жени, Бејкова истакна дека онлајн порталите често преземаат дискриминаторски изјави без притоа да ги осудат или да им дадат некаков контекст.

Таа исто така напомена дека во одредени спотови на Државната изборна комисија се забележува несоодветно прикажување на родовите односи. Имено, во видеа чија цел е да се охрабрат граѓаните да се информираат за своите гласачки права, жените се прикажани во фризерски салон, додека мажите се прикажани како одат на пазар. Во друг спот, машки лик е прикажан како ја потсетува својата жена да си ги земе своите лични документи пред да оди да гласа.

„Ваквото претставување е пласирање на стереотипот на жените како пасивни субјекти, додека мажите се претставуваат како оние кои се активни и одговорни за домашните задачи“, вели Бејкова.

Во вториот дел од панелот, меѓународната експертка Богусевич зборуваше за тоа колку жените биле претставени во рекламниот материјал на политичките партии за време на предизборната кампања.

Само 21 отсто од банерите прикажувале жени, а само четири од 11 партии воопшто имале жени на своите банери. Од вкупно 44 кандидати од 11-те партии кои биле прикажани на банери, само девет биле жени. Богусевич посочи дека најмногу жени биле прикажани во рекламите на двете најголеми партии, ВМРО-ДПМНЕ и СДСМ, што најверојатно се должи поголемиот број на реклами од тие партии во споредба со помалите партии, што довело до тоа општо поголем број на кандидати да се прикажат во рекламниот материјал, што пак дало повеќе простор и за жени кандидатки.

Богусевич рече дека во центарот на „триаголникот“ на онлајн портали, државни институции и политички партии се јавните средства. А јавните средства за платеното политичко рекламирање може да се регулираат и да рефлектираат одредени значајни јавни цели, како што е промовирањето на родовата еднаквост. Богусевич посочи дека во Европа и пошироко постојат секакви регулативи на оваа тема, како што е субвенционирано време и простор за емитување на реклами со жени кандидатки.

Конечно, Богусевич препорача политичките партии да одделат дел од своите средства за промоција на женски кандидати, онлајн порталите да се придржат до Кодексот за однесување за онлајн медиумите и државните институции да го охрабрат интегрирањето на родовата перспектива при набавката, подготовката и пласирањето на платените реклами.

Сподели:


                  
meta tim sliki-02.jpg

Ниско

присуство

на

жените

во

медиумското

покривање

на

парламентарните

избори

Останати блог текстови

Изборно рекламирање и социјална инклузија: Медиумите треба да ги разобличат стереотипите, а не да ги репродуцираат

29.01.2025

Наместо да се претстават како активни учесници во општеството, маргинализираните групи од политичките актери се портретирани како жртви или лица кои имаат потреба од помош. Дополнително, медиумите ретко ги преиспитуваат политичките наративи, што доведува до репродукција на стереотипи. Недостатокот на капацитети и знаења за инклузивно информирање само ја влошува состојбата. прод. д-р Марина Тунева Социјалната […]

Татјана Хилшер-Богусевич: Властите да најдат поефикасни законски решенија за демократски избори, не треба да се занемарува застапеноста на жените

30.12.2024

Татјана Хилшер-Богусевич. Фотографија од Порталб За време на организирањето на демократски избори, еден од предизвиците со кои се соочуваат земјите кои имаат релативно нов демократски режим, особено земјите кои излегоа од комунистичкиот режим, е недостатокот на јасни надлежности и доволно ресурси на институциите за управување со изборите. Културата на воведување нецелосни измени на изборните закони […]

Д-р Сем Пауер: Парите во политиката се како вода, течат неконтролирано

03.12.2024

Парите во политиката се како вода, течат неконтролирано, можете да поставите брани, но тие ќе најдат пат околу браните и ќе дотечат онаму каде што нема препреки. Слично е и со парите за интернет порталите во изборните кампањи, поточно ако не е регулирано има проблем. Не постои држава навистина, каде било, која има контрола, дали […]

Пари за портали во изборна кампања – не се знае кој пишува, ама се знае кој плаќа

07.11.2024

Во второто истражување ја објавуваме базата на податоци со сите 150 интернет портали кои добиле државни пари од парламентарните избори, заедно со податоците за тоа која коалиција дала пари на секој од нив поединечно Фото: Колаж, Мета.мк Од вкупно 150 интернет портали кои добиле државни пари за рекламирање на партиските коалиции за парламентарните избори во […]

Истражување на Метаморфозис: Колку повеќе државни пари за порталите од една коалиција, толку помала непристрасност

30.10.2024

Распределбата на рекламните банери произлезе дека е политички мотивирана, и во одредени случаи партиите даваа предност на информативните интернет портали кои нудеа позитивно уредничко покривање на кампањата. Тоа укажува на стратешки пристап на партиите во насока на подобрување на нивната видливост и влијание врз јавната перцепција преку поволни медиумски написи, се вели во истражувањето на […]

„Пари, медиуми и избори“: Се бараат итни промени во Изборниот законик и надзор врз буџетските пари во порталите

30.10.2024

Итни промени во Изборниот законик пред локалните избори догодина, надзор и контрола врз онлајн порталите кои добиваат буџетски пари за рекламирање на политичките партии за изборите и укинување на платеното политичко рекламирање од буџетот на државата. Ова накратко беа клучните поенти и предлози на надлежните од Државниот завод за ревизија (ДЗР), Државната комисија за спречување […]