Отворени податоци – кога понудата и побарувачката ќе се сретнат на половина пат

Концептот на отворени податоци се темели на принципот на отворен пристап, служење на јавното добро преку оспособување на граѓаните, зајакнување на бизнисите и информирање за социјалниот развој. Во Северна Македонија концептот на отворени податоци беше воведен и промовиран со членството на земјата во Отвореното владино партнерство во 2011 година. Следствено, во 2014 година беше донесен Законот за употреба на податоците од јавниот сектор. Сепак, покрај обезбедувањето правна основа за отворените податоци, напредокот е многу бавен. Институциите се борат да ги објават и ажурираат податоците со кои работат и граѓаните сè уште не можат да го забележат големиот потенцијал што овие податоци можат да го донесат.

Се вели дека податоците се фосилното гориво на иднината, а оваа констатација може да ја потврдат бројни примери на економски и социјален развој. Бидејќи сè повеќе ја препознаваме вредноста на податоците, генерациска должност е да се забрза нивното објавување, како и да се зголеми свеста за нивната вредност. Фондацијата Метаморфозис е силно посветена да ги поддржи институциите во Северна Македонија да развијат инфраструктура/ресурси за да можат да продолжат со собирање и објавување податоци во стандардизирани формати за да се овозможи слободна употреба и ре-употреба, водена од Стратегијата за отворени податоци – што всушност е и ‘рбетот на процесот. Покрај практичното обучување на институциите за објавување на нивните збирки на податоци и организацијата на хакатони за да се забрза побарувачката и користењето на податоците, Фондацијата Метаморфозис, во рамките на проектот на УСАИД за граѓанско учество, го поддржува усогласувањето на македонскиот закон со Директивата на ЕУ за отворени податоци и повторната употреба на информациите од јавниот сектор за да се направат процесите на отворени податоци во земјата поамбициозни.

Седумнаесеттото издание на конференцијата е-Општество.мк, кое започнува на 30 ноември, ќе понуди простор за учесниците да истражуваат за можностите и предизвиците со кои се соочува демократијата во дигиталната ера, со тоа што ќе посвети значително внимание на улогата и вредноста на податоците. На сесијата Отворени податоци: кога понудата и побарувачката ќе се сретнат на половина пат, застапниците и практичарите на каузата ќе ги претстават своите ставови за тоа како да се унапредат отворените податоци во Западен Балкан. Меѓу говорниците ќе биде Ирена Бојаџиевска, водечки експерт за усогласување на соодветното македонско право со Директивата 2019/1024, заедно со Делвина Хаџијаха од Отворени податоци Косово, Лазар Поп Иванов од Програмата за развој на Обединетите нации и Нада Ракочевиќ од Стопанската комора на Црна Гора. Сите говорници континуирано придонесуваат за подобрување на екосистемот за отворени податоци во нивните земји и пошироко, а сесијата ветува инспиративен амбиент за учење од сопствените искуства.

Повеќе информации за конференцијата и регистрацијата се достапни на следниот линк: https://e-society.mk/

„Конференцијата е-Општество.мк е организирана од Фондација Метаморфозис во синергија со проектите „Зголемување на граѓанското учество во Дигиталната агенда – ИЦЕДА“ ко-финансран од Европската Унија, „Проверка на фактите за напредокот на Република Северна Македонија кон ЕУ” финансиран од Национален фон за демократија, и „Брз одговор на дезинформации за вакцините” финансиран од Балкански фонд за демократија. Ставовите изразени за време на конференцијата не ги одразуваат ставовите на донашорите.“

Сподели:

31685
meta tim sliki-02.jpg

Qëndresa

Sulejmani

Director of Programme, Metamorphosis Foundation

Останати блог текстови

Изборно рекламирање и социјална инклузија: Медиумите треба да ги разобличат стереотипите, а не да ги репродуцираат

29.01.2025

Наместо да се претстават како активни учесници во општеството, маргинализираните групи од политичките актери се портретирани како жртви или лица кои имаат потреба од помош. Дополнително, медиумите ретко ги преиспитуваат политичките наративи, што доведува до репродукција на стереотипи. Недостатокот на капацитети и знаења за инклузивно информирање само ја влошува состојбата. прод. д-р Марина Тунева Социјалната […]

Татјана Хилшер-Богусевич: Властите да најдат поефикасни законски решенија за демократски избори, не треба да се занемарува застапеноста на жените

30.12.2024

Татјана Хилшер-Богусевич. Фотографија од Порталб За време на организирањето на демократски избори, еден од предизвиците со кои се соочуваат земјите кои имаат релативно нов демократски режим, особено земјите кои излегоа од комунистичкиот режим, е недостатокот на јасни надлежности и доволно ресурси на институциите за управување со изборите. Културата на воведување нецелосни измени на изборните закони […]

Д-р Сем Пауер: Парите во политиката се како вода, течат неконтролирано

03.12.2024

Парите во политиката се како вода, течат неконтролирано, можете да поставите брани, но тие ќе најдат пат околу браните и ќе дотечат онаму каде што нема препреки. Слично е и со парите за интернет порталите во изборните кампањи, поточно ако не е регулирано има проблем. Не постои држава навистина, каде било, која има контрола, дали […]

Пари за портали во изборна кампања – не се знае кој пишува, ама се знае кој плаќа

07.11.2024

Во второто истражување ја објавуваме базата на податоци со сите 150 интернет портали кои добиле државни пари од парламентарните избори, заедно со податоците за тоа која коалиција дала пари на секој од нив поединечно Фото: Колаж, Мета.мк Од вкупно 150 интернет портали кои добиле државни пари за рекламирање на партиските коалиции за парламентарните избори во […]

Ниско присуство на жените во медиумското покривање на парламентарните избори

30.10.2024

Присутноста на жените и родовите прашања во медиумското известување и во платеното политичко рекламирање за време на овогодишните парламентарни избори беа темите дискутирани на панел-дискусијата водена од Билјана Бејкова и Татјана Богусевич, во рамки на конференцијата „Пари, медиуми и избори во Северна Македонија“. Според најновото истражување на Фондација Метаморфозис, во коe беше спроведен мониторинг на […]

Истражување на Метаморфозис: Колку повеќе државни пари за порталите од една коалиција, толку помала непристрасност

30.10.2024

Распределбата на рекламните банери произлезе дека е политички мотивирана, и во одредени случаи партиите даваа предност на информативните интернет портали кои нудеа позитивно уредничко покривање на кампањата. Тоа укажува на стратешки пристап на партиите во насока на подобрување на нивната видливост и влијание врз јавната перцепција преку поволни медиумски написи, се вели во истражувањето на […]