„ЗОШТО Е ВАЖНА ДИГИТАЛИЗАЦИЈАТА ВО РСМ? ДАНИЛОВСКА: ПРИДОБИВКИТЕ СЕ ОГРОМНИ…“ – KDPolitik.com

Придобивките за граѓаните од користењето на електронски услуги, наместо да ги чекаат на шалтер, се бројни…истакнува Јосифовска Даниловска.

Shkruan: Enis Shaqiri

Пишува: Енис Шаќири

Дигитализацијата и дигиталната трансформација во последните години се меѓу главните приоритети за Владата на Република Северна Македонија и единиците на локалната самоуправа. Според анализата на Фондацијата „Фридрих Нojmан“ и „Метаморфозис“ (Анализа на е-услугите во општините во Република Северна Македонија), огромното мнозинство корисници на овие услуги гледаат значителни придобивки од ваквиот начин на организирање и давање на услугите.

Анализата покажува дека барањата и очекувањата на граѓаните од единиците на локалната самоуправа во овој дел се важни и со приоритети.

Мила Јосифовска-Даниловска,
менаџер на програми за Општествена одговорност и човекови права на интернет во Фондацијата Метаморфозис нагласува за КДП дека во денешно време дигиталната технологија е главната алатка за воспоставување мост меѓу институциите и граѓаните. Додека преку е-владеење, како што нагласува таа, се обезбедува транспарентност и ефикасност на јавната администрација, како и се зголемува отчетноста на институциите кон јавноста.

Дигиталната технологија е една од најважните алатки за воспоставување мост меѓу институциите и граѓаните, како и за зголемување на ефикасноста на работењето на државните институции и нивната отчетност кон граѓаните. Преку е-владеење се обезбедува транспарентност на тој начин што би се зголемиле можностите/каналите на граѓаните за комуникација со институциите, би се подобрила ефикасноста на јавната администрација, би се зголемила одговорноста на институциите пред јавноста и, се разбира, преку интернет, на граѓаните би им се овозможило поголемо учество во политичките процеси. Зголемувањето на транспарентноста подразбира поефикасен пристап до информации за општата работа на јавната администрација, до стратегии, планови, буџети, а ова е особено важно затоа што суштински придонесува за спречување на корупцијата и зголемување на довербата во институциите„ – истакнува Јосифовска-Даниловска.

Дигиталната трансформација денес се наметнува пред се како потреба на граѓаните.
Овој процес на дигитализација гарантира транспарентност, инклузивност и отвореност, со што се исполнуваат предусловите за добро и ефикасно управување.

СПОРЕД ДРЖАВНИОТ ЗАВОД ЗА СТАТИСТИКА, „ВО ПРВИОТ КВАРТАЧ ОД 2022 ГОДИНА, 86.6% ОД ДОМАЌИНСТВАТА ИМАЛЕ ПРИСТАП ДО ИНТЕРНЕТ ОД ДОМА. ВО ПРВИОТ КВАРТАЛ ОД 2022 ГОДИНА, ОД ОПШТО НАСЕЛЕНИЕ НА ВОЗРАСТ ОД 15 ДО 74 ГОДИНИ, 88.3% КОРИСТЕЛЕ ИНТЕРНЕТ, ДОДЕКА 73.9% КОРИСТЕЛЕ НЕКОЛКУ ПАТИ ВО ДЕНОТ.

Процесот на развој на е-владеење на централно и локално ниво во РСМ започна на крајот на 20 век, но најсериозната имплементација следеше по изготвувањето на Националната стратегија за развој на информатичко општеството и акциониот план на Република Македонија од 2005 година, како и развојот на партнерството со „Мајкрософт“, што резултираше со создавање на порталот www.uslugi.gov.mk

Според истражувањата, перформансот на услугите на е-владеење во РСМ е понизок од просекот на ЕУ постигнат во 2010 година. И тоа поради фактот што граѓаните често пати немаат доволно информации за е-услугите.

Инаку, од гледна точка на конкретните придобивки, Јосифовска-Даниловска вели дека граѓаните имаат корист од процесот на дигитализација, не-селективност во обезбедувањето на јавни услуги, избегнување чекање пред шалтери, поддршка за таканаречената зелена економија, како и избегнување на разни бирократски процеси. Додека дигиталната трансформација, според неа, во сите сфери и за сите општествени групи (без исклучок) е ефикасен механизам за подобрување на благосостојбата на граѓаните.

Придобивките за граѓаните од користењето на електронските услуги наместо да чекаат на шалтер се многубројни – од заштеда на време и избегнување на разни бирократски процеси за кои граѓаните неминовно одат од шалтер на шалтер, до заштеди во нивниот внатрешен буџет, барем поради трошоците од одење од институција до институција, па се до заштита на нивното здравје итн. Во идеални услови, со добро воспоставена интероперабилност меѓу институциите како и со електронски услуги со највисок степен на софистицираност, граѓаните треба да потрошат неколку минути за да добијат одредена електронска услуга од институциите, наместо да чекаат со денови, а во некои случаи и со недели и месеци. Нудењето на електронски услуги значи поголема транспарентност на јавните процеси, како и помалку простор за корупција. Наместо граѓаните да одат по шалтери со службеници, и да бараат некој познат за да „ја завршат побрз работата“, тие ја добиваат електронската услуга преку систем кој е ист за сите и ја дава услугата автоматски“, вели Јосифовска-Даниловска.

Дигиталната трансформација им овозможува на локалните и централните власти да ги трансформираат своите работни модели, да создадат дигитална инфраструктура и да овозможат нови и поефикасни процеси, да генерираат поголема вредност и да ги олеснат новите дигитални производи и услуги, со т.н. е-услуги.

Е-услугите подразбираат повеќе отколку само активна веб-страница, тие подразбираат воведување на практични ИКТ решенија се кои се олеснува пристапот до услугите за граѓаните и нивниот секојдневен живот и што е најважно, откако овие решенија ќе бидат овозможени и интегрирани, потребна е одржливост во нивното управување и одржување.

Линк до оригиналниот напис: ЗОШТО Е ВАЖНА ДИГИТАЛИЗАЦИЈАТА ВО РСМ? ДАНИЛОВСКА: ПРИДОБИВКИТЕ СЕ ОГРОМНИ…

Сподели:

29349
meta tim sliki-02.jpg

ICEDA

Останати блог текстови

Форумот за управување со интернетот во Јапонија повика на заеднички напори во изградба на интернет што ги зајакнува сите луѓе

02.12.2023

Колумна за Форумот за управување со интернет во Кјото од Бардил Јашари, Извршен директор на фондацијата „Метаморфозис“ Форумот за управување со интернетот (IGF) е една од најважните платформи кога станува збор за интернет-политики. Под покровителство на Обединетите нации, форумот служи како годишна платформа, овозможувајќи им на најразлични засегнати чинители да дискутираат за тековни и идни […]

КАКO ДА СЕ (ПРЕ)ЖИВЕЕ ВО ОПШТЕСТВО ПРЕПЛАВЕНО СО ОМРАЗА НА ИНТЕРНЕТ?

14.11.2023

Слика од Freepik Еден од поголемите предизвици кога како квир активист(к)и се обидуваме да ја покренеме јавната свест и институционалната волја за нашите секојдневија е да се остане смирен, здрав, а и безбеден гледајќи директно во очи на енормното ширење на говор на омраза кон нас и нашите заедници. Изминатиот период како и секоја година […]

Говорот на омраза на интернет, особено кон жените, не се санкционира во земјава – Новинска агенција Мета.мк

13.11.2023

Во Северна Македонија, родово-базиран говор на омраза се среќава на социјалните мрежи, главно во коментарите и статусите на Фејсбук, особено во објавите на страниците на онлајн порталите. Најтаргетирани се жените, кои најчесто се на јавни функции, јавни лица, новинарки, инфлуенсерки, но и обични граѓани Фото илустрација: Порталб.мк Во Северна Македонија, случаите на говор на омраза […]

Одење по жица: Балансирање помеѓу слободен говор и говор на омраза

10.11.2023

Слободното изразување е суштинска основа на едно демократско општество. Неможноста на државата да го ограничи ова право, без „оправдана причина“, е показател за степенот на демократска зрелост на едно општество. Правото на слободно изразување е загарантирано со низа меѓународни правни акти, кои Северна Македонија ги има ратификувано, што значи дека ја презела обврската да го […]

“Вештачката интелигенција да превенира говор на омраза онлајн, но да не ја спречува слободата на говор” – Новинска агенција Мета.мк

10.11.2023

Во битката меѓу престапниците како креатори и вештачката интелигенција како превентивен механизам, од суштинско значење е да не настрада слободата на изразување Фото: cottonbro studio: https://www.pexels.com/photo/person-in-white-long-sleeve-shirt-using-macbook-air-5077038/ Моделите на вештачка интелигенција (ВИ) напредуваат и имаат можност да откријат говор на омраза онлајн, а со тоа превентивно да влијаат врз неговото ширење особено преку водечките социјални мрежи, […]

Секој министер се пофали и се сликаше за проектот „Една точка за услуги“, но тој никогаш не успеа - Мета.мк Новинска агенција

28.04.2023

Колаж од посетите на владините функционери во канцелариите „Една точка за услуги” / Фото: Државни институции Канцелариите „Една точка за услуги“ кои беа отворени во Скопје, Куманово, Охрид, Битола и во Тетово со цел граѓаните да му кажат „збогум“ на чекањето на шалтерите, ќе бидат затворени и на нивно место ќе бидат отворени 333 шалтери […]