Комуникација со граѓаните за дигиталната трансформација– важен придонес за премостување на јазот

Дигиталната трансформација ги менува нашите животи на начини што не можевме да ги замислиме дури ни пред неколку децении. Таа донесе нови можности и предизвици и го трансформира начинот на кој живееме, работиме и комуницираме меѓусебно. Сепак, комуникацијата со граѓаните за дигиталната трансформација може да биде предизвик, особено на Западен Балкан, каде што сè уште постои јаз помеѓу законодавната и практичната имплементација.

Дигиталната трансформација не се однесува само на технологијата, туку и на општествените промени. Подразбира користење технологија за да се подобрат нашите животи, да се подобрат нашите бизниси, како и да се зајакнат нашите општества. Сепак, придобивките од дигиталната трансформација не им се секогаш јасни на граѓаните, а многумина сè уште се скептични за улогата на технологијата во нивните животи.

За да се премости овој јаз, владите и јавната администрација треба поефективно да комуницираат за дигиталната трансформација. Треба да објаснат што е дигитална трансформација, зошто е важна и како може да им користи на граѓаните. Треба да разјаснат дека дигиталната трансформација не е опција, туку нужност и дека се случува без разлика дали ни се допаѓа или не.

Една од клучните области со видливи промени благодарение на дигиталната трансформација се е-влада и е-услуги. Е-влада се однесува на употреба на технологијата за обезбедување владини услуги за граѓаните, додека е-услуги се однесува на употребата на технологијата за обезбедување услуги на граѓаните од страна на приватни компании. Овие услуги може да вклучуваат што било, од електронско банкарство и електронска трговија до телемедицина и образование од далечина.

Еден од клучните предизвици на Западен Балкан е недостатокот на доверба во јавните институции. Според Балкански барометар 2021, само 29 % од граѓаните во регионот имаат доверба во нивната влада. За да се изгради доверба, владите и јавната администрација треба да бидат транспарентни и одговорни при користењето на технологијата. Треба да ги вклучат граѓаните во дизајнот и имплементацијата на е-влада и е-услуги и да се уверат дека ја користат технологијата во согласност со потребите и очекувањата на граѓаните.

Друг предизвик за Западен Балкан е јазот во дигиталните вештини. Според извештај на Светскиот економски форум, регионот се соочува со значителен недостиг на дигитални вештини, при што само 26 % од работниците имаат основни дигитални вештини. За соодветно да се реши овој јаз, владите и јавната администрација мора да инвестираат во програми за образование и обука за да им помогнат на граѓаните да ги стекнат вештините што им се потребни за учество во дигиталната економија.

Сè зависи од начинот на кој комуницираме

Комуникацијата е клучна за успешно спроведување на дигиталната трансформација, а граѓаните треба да бидат информирани за промените што се случуваат во нивните заедници.

Некои од добрите практики за тоа како да се комуницира со граѓаните за дигиталната трансформација се следните:

  • Едноставно изразување Важно е да се користат вообичаени изрази кога на граѓаните им се објаснува за дигиталната трансформација. Треба да се избегнува технички жаргон. Наместо тоа, треба да користиме термини кои луѓето ги знаат. Ова помага да се избегне недоразбирање и граѓаните полесно да може да ги разберат промените што се случуваат во нивните заедници.
  • Давање примери од реалниот живот Луѓето најдобро учат преку приказни и примери од реалниот живот. Користењето примери за тоа како со дигиталната трансформација се подобриле услугите или процесите во другите заедници може да им помогне на граѓаните да разберат како ќе им користи дигиталната трансформација ним.
  • Истакнување на општествените промени Дигиталната трансформација не се однесува само на технологијата, туку и на општествените промени. Таа опфаќа промена на начинот на кој размислуваме и пристапуваме кон проблемите и има потенцијал да го подобри животот на граѓаните. Граѓаните може подобро да разберат зошто дигиталната трансформација е важна при истакнување на општествените придобивки.
  • Решавање на јазот помеѓу законодавството и практиката Еден од предизвиците на дигиталната трансформација е јазот помеѓу законодавните рамки и практиката. Граѓаните може да се загрижени за приватноста, безбедноста и транспарентноста на податоците. Важно е да се решат овие грижи и да се уверат граѓаните повторно дека нивните права и интереси се заштитени.
  • Нагласување на улогата на е-влада и е-услуги Е-влада и е-услуги се важен дел од дигиталната трансформација. Тие може да помогнат да се рационализираат процесите, да се намали бирократијата и да се подобри квалитетот на услугите што им се даваат на граѓаните. Со нагласување на улогата на е-влада и е-услуги, граѓаните може подобро да разберат како дигиталната трансформација ќе влијае врз нивниот секојдневен живот.

 

На Западен Балкан, дигиталната трансформација е од клучно значење во реформата на јавната администрација во последниве години. Земјите како што се Албанија, Косово, Црна Гора, Северна Македонија и Србија имаат постигнато значителен напредок во оваа област, а повеќе информации за подробностите кај овие земји и е-подготвеноста може да се најдат во извештаите од Опсерваторијата за Дигиталната агенда кои следеа по спроведувањето на Дигиталната агенда од 2020 до 2022 година. Заклучокот е дека дигиталната трансформација подразбира подобрување на квалитетот на услугите што им се даваат на граѓаните и важно е граѓаните да бидат информирани и вклучени во процесот. Со едноставно изразување, давање примери од реалниот живот, истакнување на општествените придобивки, решавање на грижите и нагласување на улогата на е-влада и е-услуги, граѓаните може подобро да ги разберат промените што се случуваат во нивните заедници. Западен Балкан постигнува значителен напредок во оваа област и важно е граѓаните да се свесни за претстојните можности и предизвици.

——————————————————————————————————————

Овој едукативен текст е подготвен со финансиска поддршка на Европската Унија. Содржината на овој текст е единствена одговорност на авторите и во никој случај не може да се смета дека ги одразува гледиштата на Европската Унија.

Проектот „Зголемување на граѓанското учество во Дигиталната агенда – ICEDA“ го спроведува Фондацијата Метаморфозис (Северна Македонија), Академијата за е-Влада (Естонија), Левизја Мјафт! (Албанија), Партнери за демократски промени (Србија), НВО 35мм (Црна Гора) и ОПК – Отворени податоци Косово (Косово). Проектот се реализира со финансиска поддршка од Европската Унија.

Сподели:


                  
meta tim sliki-02.jpg

Комуникација

со

граѓаните

за

дигиталната

трансформација–

важен

придонес

за

премостување

на

јазот

Останати блог текстови

Секој министер се пофали и се сликаше за проектот „Една точка за услуги“, но тој никогаш не успеа - Мета.мк Новинска агенција

28.04.2023

Колаж од посетите на владините функционери во канцелариите „Една точка за услуги” / Фото: Државни институции Канцелариите „Една точка за услуги“ кои беа отворени во Скопје, Куманово, Охрид, Битола и во Тетово со цел граѓаните да му кажат „збогум“ на чекањето на шалтерите, ќе бидат затворени и на нивно место ќе бидат отворени 333 шалтери […]

Заштита на вашиот дигитален идентитет: Важноста на „сајбер хигиената“

25.04.2023

Во денешното дигитално доба, поважно е од кога било да преземете чекори за да се заштитите од сајбер заканите. Од вируси и малициозен софтвер па сѐ до измами со фишинг и кражба на идентитет, има многу ризици кои можат да ги компромитираат вашите лични информации и да направат хаос на вашите уреди. Затоа практикувањето добра […]

Институциите како причина за нарушувања на приватноста во медиумите

19.04.2023

Дури и ако надлежните државни органи откријат приватни податоци на сторител или жртвата, медиумите не смеат да ги пренесуваат тие информации. Грешка од страна на државните органи не значи „дозвола“ за прекршување на етичките начела на професијата. Ова го вели Етичкиот кодекс на српските новинари, но медиумската практика често е сосема поинаква. Зошто е тоа […]

„АДА“, дигиталниот асистент базиран на вештачка интелигенција кој ќе им дава информации на граѓаните за државната помош - Мета.мк Новинска агенција

10.04.2023

Дигиталниот асистент „АДА“; Фото: Влада на РСМ Инвеститорите и граѓаните ќе можат да добиваат информации за програмите за државна помош на Владата на РСМ преку првиот дигитален асистент „АДА“ кој е базиран на вештачка интелигенција. Вака информираат од Кабинетот на вицепремиерот за економски прашања Фатмир Битиќи и Фондот за иновации и технолошки развој (ФИТР), по […]

Употребата на вештачката интелигенција во државните институции е корисна, но опасна е ако се злоупотреби - Мета.мк Новинска агенција

09.04.2023

Фото: Pixabay.com Користењето на вештачката интелигенција во јавниот сектор би помогнало да се зголеми квалитетот на услугите, да се заштеди времето и парите на граѓаните, но и да се спречи корупцијата. Меѓутоа, ако вештачката интелигенција се користи нетранспарентно, последиците ги надминуваат придобивките. Ова го велат експертите за влијанието на вештачката интелигенција доколку се користи од […]

Користењето на вештачката интелигенција без стратегија ги изложува граѓаните на ризик, државата сè уште нема почнато процедура - Мета.мк Новинска агенција

08.04.2023

Фото: The image was posted by Gerd Altmann on Pixabay Употребата на вештачката интелигенција (ВИ) во недостиг на стратегија или регулатива, ги изложува граѓаните на ризик од потенцијална злоупотреба. Република Северна Македонија формираше работна група за Националната стратегија за вештачка интелигенција, но од 2021 година одржан е само еден состанок, пишува Порталб.мк. Презентирањето на роботот […]

Verified by MonsterInsights