Дигитални клубови: e-точки блиски до сите

Во време кога ниту едно современо работно место и ниту еден современ образовен процес не може да се замисли без компјутер, во светот сè уште постојат луѓе кои никогаш не биле во контакт со компјутерот, ниту се се запознаени со можностите и предностите кои ги обезбедува. И Македонија, како и голем дел од светот, има големи проблеми со дигиталниот јаз кој постои не само помеѓу урбаните и руралните средини во земјава, помладата и повозрасната популација, помеѓу поимотните и посиромашните туку во крајна линија и помеѓу нашата земја и некои земји од регионот, како и со ЕУ и САД.

Според анализата на Фондација Метаморфозис, елементарната обученост на граѓаните за користење на компјутери како предуслов за функционирање на е-услугите е околу 50,3%. Во исто време, повеќето истражувања направени во Република Македонија покажуваат дека дури околу 70% од жителите на Македонија никогаш досега не користеле интернет. Во групата граѓани кои немаат основни познавања доминираат граѓани со пониско ниво на образование, невработените, постарите од 40 години, жителите на руралните средини и граѓани од слични групи. Со оглед на тоа што оваа група брои повеќе од еден милион жители, при трансформација кон општество базирано на знаења постои реална опасност од зголемување на дигиталниот јаз. Сепак, охрабрувачки е податокот дека околу 60% од нив изразиле подготвеност за учење ИКТ.

Како што е препорачано и во Националната стратегија за развој на информатичко општество, бидејќи широкопојасниот интернет пристап е во голем дел од земјата технички или финансиски неизводлив, се чини дека најдобро реално решение за овој проблем и за оваа целна група се е-точките.

Ако дигиталниот јаз во основа претставува поделба меѓу оние кои немаат и оние кои имаат пристап до дигиталните технологии, тогаш е јасно зошто залагањата за поголема е-инклузивност е добар начин за негово надминување. Е-инклузивноста значи подеднаква можност за пристап до информациските и комуникациските технологии (ИКТ) за сите жители. Со зголемување на бројот на граѓани кои имаат пристап до и познавања од ИКТ ќе порасне и бројот на граѓани кои своите услуги ќе ги бараат преку ИКТ со што ќе се зголемат заштедите и отчетноста на јавната администрација, ќе се намалат непотребните трошоци во бизнис секторот и ќе се зголеми одговорноста и транспарентноста во комуникацијата со граѓаните и невладиниот сектор.

Еден од доста распространетите начини на кои светот се залага за премостување на дигиталниот јаз е отворањето на т.н. телецентри, е-точки, PIAP-и (Public Internet Access Points) или дигитални клубови. Тие може да изгледаат многу различно, но заедничко за сите нив е што фокусот им е на употреба на технологиите во насока на социјален развој. Тоа се јавни места каде луѓето имаат пристап до компјутери, интернет и други технологии кои им помагаат да дојдат до одредени информации и да комуницираат со други, во исто време развивајќи ги своите компјутерски вештини. Овие центри или клубови ја намалуваат изолацијата на одредени изолирани групи, население во позафрлени краишта и со неповолен социјален статус.

Вакви дигитални клубови постојат и во нашата земја и се отворени во рамките на проектот Дигитални клубови поддржан и имплементиран од страна на Фондација Метаморфозис и ФИООМ. Дигиталните клубови во Македонија постојат скоро 2 години и се претежно лоцирани во рурални средини, но помал дел од нив се наоѓаат и во градски библиотеки или сиромашни, субстандардни населби во градови.

Дигиталните клубови нудат голем број активности и услуги кои вклучуваат пристап до ИКТ од страна на жителите во заедницата, со цел поддршка на нивниот социјален и економски развој. Нивната мисија е обезбедување на едукација, пристап до електронски бази на податоци, употреба на електронски услуги и развивање на свест за информатичката технологија и демократија, како и промовирање на методологии и идеи кои ќе помогнат во забрзување на позитивното ширење на информатичката технологија меѓу луѓето без разлика на нивната возраст и потекло.

Во дигиталните клубови во Македонија се одвиваат компјутерски курсеви претежно за работа со програми кои опфаќаат обработка на текст, табеларни пресметки и подготвување на презентации, се нуди интернет пристап за пребарување и комуникација по имејл и чет, можност да се играат компјутерски игри, да се подготвуваат и печатат текстови, да се скенираат документи и фотографии и сл.

Податоците покажуваат дека најголем дел од посетителите на овие клубови во Македонија се деца и млади, но охрабрува фактот што за услугите на клубот се заинтересирани и повозрасните а и жените во средини во кои тие се обично со пониско образование. Најмногу се користи интернетот, но голем интерес има и за обуките и тоа од различни возрасни групи.

Во моментов во рамките на овој проект функционираат 7 дигитални клуба, а се работи на проширување на мрежата како и на нивно унапредување во е-точки – места каде жителите на локалната заедница ќе можат да ги користат електронските услуги на локалната самоуправа.

Ана Трповска

Сподели:

meta tim sliki-02.jpg

Дигитални

клубови:

e-точки

блиски

до

сите

Останати блог текстови

Секој министер се пофали и се сликаше за проектот „Една точка за услуги“, но тој никогаш не успеа - Мета.мк Новинска агенција

28.04.2023

Колаж од посетите на владините функционери во канцелариите „Една точка за услуги” / Фото: Државни институции Канцелариите „Една точка за услуги“ кои беа отворени во Скопје, Куманово, Охрид, Битола и во Тетово со цел граѓаните да му кажат „збогум“ на чекањето на шалтерите, ќе бидат затворени и на нивно место ќе бидат отворени 333 шалтери […]

Заштита на вашиот дигитален идентитет: Важноста на „сајбер хигиената“

25.04.2023

Во денешното дигитално доба, поважно е од кога било да преземете чекори за да се заштитите од сајбер заканите. Од вируси и малициозен софтвер па сѐ до измами со фишинг и кражба на идентитет, има многу ризици кои можат да ги компромитираат вашите лични информации и да направат хаос на вашите уреди. Затоа практикувањето добра […]

Комуникација со граѓаните за дигиталната трансформација– важен придонес за премостување на јазот

24.04.2023

Дигиталната трансформација ги менува нашите животи на начини што не можевме да ги замислиме дури ни пред неколку децении. Таа донесе нови можности и предизвици и го трансформира начинот на кој живееме, работиме и комуницираме меѓусебно. Сепак, комуникацијата со граѓаните за дигиталната трансформација може да биде предизвик, особено на Западен Балкан, каде што сè уште […]

Институциите како причина за нарушувања на приватноста во медиумите

19.04.2023

Дури и ако надлежните државни органи откријат приватни податоци на сторител или жртвата, медиумите не смеат да ги пренесуваат тие информации. Грешка од страна на државните органи не значи „дозвола“ за прекршување на етичките начела на професијата. Ова го вели Етичкиот кодекс на српските новинари, но медиумската практика често е сосема поинаква. Зошто е тоа […]

„АДА“, дигиталниот асистент базиран на вештачка интелигенција кој ќе им дава информации на граѓаните за државната помош - Мета.мк Новинска агенција

10.04.2023

Дигиталниот асистент „АДА“; Фото: Влада на РСМ Инвеститорите и граѓаните ќе можат да добиваат информации за програмите за државна помош на Владата на РСМ преку првиот дигитален асистент „АДА“ кој е базиран на вештачка интелигенција. Вака информираат од Кабинетот на вицепремиерот за економски прашања Фатмир Битиќи и Фондот за иновации и технолошки развој (ФИТР), по […]

Употребата на вештачката интелигенција во државните институции е корисна, но опасна е ако се злоупотреби - Мета.мк Новинска агенција

09.04.2023

Фото: Pixabay.com Користењето на вештачката интелигенција во јавниот сектор би помогнало да се зголеми квалитетот на услугите, да се заштеди времето и парите на граѓаните, но и да се спречи корупцијата. Меѓутоа, ако вештачката интелигенција се користи нетранспарентно, последиците ги надминуваат придобивките. Ова го велат експертите за влијанието на вештачката интелигенција доколку се користи од […]

Verified by MonsterInsights